Co to jest marketing internetowy? Podstawy online marketingu

Opublikowany: 28.01.2021 / Mateusz

header_online

Chcesz wypromować swoją działalność w sieci? Niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, posiadasz własny e-commerce, czy internet jest jedynie miejscem do wypromowania Twoich usług stacjonarnych marketing internetowy to absolutna podstawa. A jeśli znalazłeś się tutaj dlatego, że chcesz spróbować swoich sił w tej dziedzinie reklamy – trafiłeś do najlepszych, dlatego zostań chwilę dłużej, a my podzielimy się z Tobą naszym wieloletnim doświadczeniem. Gotowy? Zacznijmy od podstaw.

Spis treści
  • Co to jest marketing internetowy?
  • Skąd rosnąca popularność marketingu internetowego?
  • Marketing internetowy to między innymi...
  • Narzędzia marketingu internetowego. Dobierz je dla siebie
  • Chcesz zdobyć doświadczenie? Zobacz kursy i szkolenia

Co to jest marketing internetowy?

Marketing to nic innego jak działania, które mają zwiększyć rozpoznawalność marki, sprzedaż usług lub produktów oraz zbudować zainteresowanie i konkretne potrzeby konsumenckie potencjalnych klientów. Z kolei marketing online to po prostu jedna z gałęzi tradycyjnego marketingu nakierowana na sprzedaż w sieci. I choć ich podstawy pozostają takie same, to marketing internetowy pozwala dotrzeć do klienta dużo bardziej bezpośrednio i dopasować się do niego na konkretnych etapach zakupu, daje bowiem mnóstwo elastyczności w doborze metod i narzędzi. Trendy w marketingu internetowym zmieniają się dynamicznie, a konkurencji nie brakuje, dlatego mimo wszystko należy uzbroić się w mnóstwo cierpliwości, gotowość na zdobywanie wiedzy i odpowiednie narzędzia marketingu internetowego.

Skąd rosnąca popularność marketingu internetowego?

Po pierwsze – pewne narzędzia tradycyjnego marketingu w niektórych nowoczesnych branżach zwyczajnie się nie sprawdzają. Dodatkowo dla wielu organizacji pojawienie się w sieci to ogromna szansa na znalezienie dużej liczby potencjalnych klientów. Zaawansowane narzędzia pozwalają na dokładne targetowanie grupy docelowej, a dobra agencja marketingu internetowego potrafi celnie wykorzystać budżet do ostatniej złotówki, nie przepalając go. Jeśli zajmujesz się marketingiem w niewielkiej firmie, działania online mogą być dla Ciebie lepsze również ze względu na to, że zwyczajnie nie wymagają tak dużych nakładów finansowych. Czy oznacza to, że marketing internetowy jest prostszy niż tradycyjny i pozwala na osiągnięcie natychmiastowych efektów za niskie pieniądze? Niekoniecznie – to wciąż ogromnie wymagająca dziedzina. Ale zdecydowanie niesie ze sobą ogromny potencjał, który dobry, doświadczony marketer będzie potrafił wykorzystać.

Marketing internetowy to między innymi:

  • strategia – tworzenie przemyślanych strategii związanych ze sprzedażą produktów lub usług to podstawa jakichkolwiek działań marketingowych w sieci. Bez strategii nie można liczyć na wymierne efekty;
  • branding –  czyli kreowanie wizerunku marki, m.in. określenie swojego miejsca na rynku, wyróżników produktu czy usługi, grupy docelowej, a nawet spójna estetyka i kolorystyka logo czy strony internetowej;
  • działania w social mediach – social media marketing. To już nie tylko założenie profilu na Facebooku i czekanie na efekty, a dużo bardziej złożona sztuka dotarcia do klienta;
  • reklamy płatne kampanie Google Ads czy reklamy w social mediach (na Facebooku, LinkedIn czy Instagramie) to sposób na szybkie pozyskanie klientów w krótkim czasie, wiążą się jednak z dużą inwestycją i wbrew pozorom wymagają sporo wiedzy i doświadczenia;
  • e-mail marketing – w największym skrócie – marketing poprzez mail. W tradycyjnej formie może mieć dość niski współczynnik konwersji, ale dobrze poprowadzony pozwala nawiązać wyjątkową relację z klientem.
  • content marketing – wszystko, co związane ze zwiększaniem atrakcyjności marki czy produktu poprzez oferowanie użytkownikom wartościowych treści. Może być realizowany np. w formie bloga, udostępnianych klientom raportów czy materiałów wideo.
  • współprace z influencerami i blogerami – jeśli skutecznie poprowadzone, potrafią w viralowy sposób wypromować produkt. 
  • SEO – czyli pozycjonowanie stron internetowych. Jeśli posiadasz własny e-commerce, powinieneś wdrożyć SEO na samym początku istnienia sklepu. W przeciwieństwie do kampanii reklamowych pozycjonowanie potrzebuje nieco więcej czasu, by dać efekty, ale pozyskani klienci często najlepiej konwertują.

Narzędzia marketingu internetowego. Dobierz je dla siebie

Marketing online w znacznej części opiera się na wiedzy marketera i używanych przez niego narzędziach. Z jakich warto skorzystać?

Darmowe narzędzia Google:

  • Google Analytics – do śledzenia ruchu i zachowania użytkowników na stronie;
  • Google Speed Test – do poprawy prędkości strony internetowej (kluczowe dla SEO);
  • Google Keyword Planner – do dobrania słów kluczowych do kampanii Google Ads, a nawet na stronę internetową czy bloga;
  • Google Search Console – do śledzenia stanu strony internetowej, błędów i widoczności;
  • Google Alerts – do monitorowania sieci.

Co przyda Ci się w social mediach i reklamach?

  • Hootsuite lub inne podobne narzędzia do planowania postów w mediach społecznościowych;
  • Facebook Audience Insights – do lepszego dopasowywania treści do odbiorców i śledzenia ich zaangażowania;
  • Pixel od Facebooka i analogiczne narzędzia na innych platformach z funkcją Lookalike – do skutecznego targetowania reklam.

A jeśli grafika do sieci, to…

  • Canva – niezawodne, darmowe narzędzie do prostych grafik.
  • Adobe Stock, Envato i inne płatne stocki – dla wyjątkowych fotografii i grafik wektorowych, a także animacji czy wideo.
  • Unsplash, Pexels czy Pixabay – darmowe stocki, z których łatwo dobrać grafiki na blogi czy do postów.

Pierwsze kroki w SEO? Sprawdź na przykład:

  • Senuto;
  • SurferSEO;
  • Ahrefs;
  • Semrush;
  • Semstorm.
story_photo

Chcesz zdobyć doświadczenie? Zobacz kursy i szkolenia

Wielokrotnie wspominaliśmy, że marketing internetowy wymaga wiedzy. Studia w tym kierunku można znaleźć na wielu uczelniach, od publicznych (np. UW, UJ, UWr, AGH) po prywatne (np. SWPS, WSE). Kilkuletnie studia, zarówno licencjackie, jak i magisterskie, mogą być bardziej ogólne, uczące ekonomii lub zarządzania, lub wyspecjalizowane, np. z zakresu UX czy reklam internetowych, i pozwalają na zdobycie konkretnej, praktycznej wiedzy. Nie masz czasu na studia? Kurs marketingu internetowego z łatwością znajdziesz zarówno w sieci, jak i stacjonarnie. Niezależnie od tego, czy interesuje Cię zdobycie wiedzy dla wypromowania własnej działalności, czy myślisz o zawodzie marketera, koniecznie wybierz się na profesjonalne szkolenie. Marketing internetowy od podstaw czy dla zaawansowanych? O tym zdecydujesz już sam.