Co to jest storytelling i jak używać go w reklamie? Przykłady

Opublikowany: 28.01.2021

header_story

Konsumenci nie chcą już słuchać, która marka jest najlepsza i dlaczego. Nie interesuje ich, kto przerósł konkurencję w kolejnym rankingu, o którym w sumie niewiele wiadomo, ani jaki jest topowy produkt roku, ani nawet czy obniżka na ten produkt wyniesie -7 czy -9%. Rynek się zmienia, a marketing jakości, jaki znaliśmy do tej pory, powoli przestaje przynosić efekty. Jeżeli chcesz, żeby Twoja marka wyróżniła się na tle niemal identycznych firm, nie pozostaje Ci nic innego jak zainwestować w dobry branding i spójny z nim storytelling.

Spis treści
  • Storytelling - definicja działania i dlaczego właściwie go potrzebuję?
  • Co daje storytelling w praktyce?
  • Dobry storytelling - co to? Czym jest, a czym nie jest?
  • Jak skutecznie poprowadzić storytelling w swojej firmie?
  • Storytelling - przykłady, które znasz, ale nawet o tym nie wiesz

Storytelling – definicja działania i dlaczego właściwie go potrzebuję?

Żeby sprzedawać, potrzebujesz stworzyć relację z klientem. I współcześnie nie ma do tego skuteczniejszego i jednocześnie tak intuicyjnego narzędzia jak storytelling.

Co to jest storytelling? To sposób budowania historii wokół marki czy produktu, który pozwala na ukształtowanie bliskiej, bardziej osobistej relacji z klientem. Buduj odpowiedni nastrój, napięcie i backstory, a jeśli tylko chcesz, uderzaj w bardziej sentymentalne – lub z kolei całkiem humorystyczne! – tony. Wszystko zależy od tego, jakimi emocjami zamierzasz oddziaływać na odbiorcę, i kim ten odbiorca jest, a ostatecznie – jaki wizerunek pasuje do Twojej marki.

story_photo_2

Co daje storytelling w praktyce?

Opowiadanie historii działa już nawet na płaszczyźnie biologicznej. Choć może brzmieć to nieprawdopodobnie, wpływa na uaktywnienie neuronów lustrzanych, wydzielanie dopaminy i oksytocyny, a do tego wzmaga aktywność kory mózgowej. Psychologicznie – przede wszystkim przybliża odbiorcy markę i pozwala nawiązać z nią emocjonalną więź, budując aktywne zaangażowanie. Jeśli pod Twoimi postami na Facebooku panuje cisza, a klienci notorycznie wybierają inną markę tylko dlatego, że ma szybszy termin wysyłki, być może nie opowiedziałeś jeszcze na tyle dobrej historii, by zechcieli Ci zaufać.

Dobry storytelling – co to? Czym jest, a czym nie jest?

Storytelling to nie tylko opowiedzenie przeszłości Twojej firmy czy pokazanie polepszenia jakości życia z produktem. Na pewno słyszałeś wytarte radiowe czy telewizyjne reklamy imitujące rozmowy przyjaciółek na temat tego, jaki suplement polecają na każdą przypadłość. To nie jest jest najlepszy przykład..

Dobry storytelling to często opowieści o marzeniach, celach, determinacji osób stojących za daną marką. To pokazanie, że nie sprzedajesz zwykłego produktu, a całą historię, którą stworzyli konkretni ludzie, którzy podobnie jak konsumenci mają swoje życia, misję, uczucia. Storytelling pozwala wnieść budowanie tożsamości marki na zupełnie nowy poziom i pokazać, że produkt czy usługa to nie tylko jakość, cena i parametry techniczne, ale przede wszystkim wyjątkowa historia.

Jak skutecznie poprowadzić storytelling w swojej firmie?

Opowiadanie historii brzmi jak coś bardzo prostego. Jest jednak istotna różnica między przeciętną sceną a opowieścią, która wywoła emocje i zostanie przez odbiorcę zapamiętana na długo jako wyraziste wspomnienie. Kontekst, treść czy odpowiednie call to action to niezbędne elementy dobrego storytellingu. Czy jest jeden skuteczny sposób na opowiedzenie historii? Nie. Ale są techniki, które ułatwią Ci start.

  • stwórz głównego bohatera – każda historia potrzebuje protagonisty, z którym odbiorca będzie się utożsamiał. Przykład – Mały Głód w reklamach Danio.
  • bądź autentyczny – nie powielaj schematów (chyba że to naprawdę dobre schematy!) i opowiadaj historie, które są wiarygodne, oraz takie, z którymi słuchać z łatwością będzie mógł się identyfikować.
  • nie skupiaj się tylko na samych wydarzeniach – pamiętaj, że w storytellingu liczą się emocje i to ten podprogowy przekaz może okazać się kluczowy.