Opublikowany: 29.04.2021 /
Do niedawna w świecie marketingu i biznesu funkcjonowało przekonanie o tym, że identyfikacja wizualna marki zamyka się w logo i kolorach firmy, ewentualnie – w drodze wyjątku – może zahaczyć o typografię. Wraz ze wzrostem znaczenia brandingu i konieczności wyróżnienia się na przesyconym rynku, system identyfikacji wizualnej firmy zyskał mocno na znaczeniu. Czym jest tzw. Corporate Identity (CI) i jak zbudować od podstaw identyfikację wizualną Twojej marki?
System identyfikacji wizualnej to w największym skrócie bardzo konkretny, najlepiej skodyfikowany zbiór procedur, znaków graficznych i symboli związanych z marką. W nieco szerszej perspektywie to także wszelkiego rodzaju cechy charakterystyczne firmy, jej kultura organizacyjna oraz inne elementy pozawizualne, takie jak misja czy cele marki wpływające na to, jak wygląda strona estetyczna i reprezentacyjna danego przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest, by projektując system identyfikacji wizualnej pamiętać, że to nie tylko logo i papier firmowy zaprojektowane gdzieś na boku, po godzinach, a naprawdę złożony i ważny zbiór informacji, który w przyszłości pozwoli marce wyróżnić się wśród konkurencji i zbudować jednolity wizerunek dający możliwość przyciągnięcia konkretnej grupy klientów.
System identyfikacji wizualnej firmy, nazywany czasem także systemem tożsamości, można podzielić na elementy wizualne i pozawizualne, spośród których najważniejsze to:
Jeśli szukasz źródła pokazującego, jak powinien wyglądać poprawnie stworzony system identyfikacji wizualnej firmy, przykłady powstałych już projektów często przychodzą z pomocą. Na ich podstawie można zobaczyć, jak różnorodne mogą być identyfikacje wizualne, a jednak najczęściej łączy je kilka cech wspólnych, takich jak:
Często ciekawe systemy identyfikacji wizualnej to przykłady placówek państwowych, które przechodzą rebranding po latach posługiwania się tradycyjną, podstawową identyfikacją (np. nowoczesny system Muzeum Narodowego w Warszawie). W ROXX powstały identyfikacje wizualne dla takich marek jak Nowoczesna Stodoła, Na Osi czy Glinik.
Tworzenie identyfikacji wizualnej to proces wymagający współpracy specjalistów do spraw brandingu, projektantów graficznych, a przede wszystkim pracowników firmy. Jeśli rozważasz takie działania w obrębie swojej działalności i nie wiesz, od czego zacząć, pomyśl najpierw o strategii, którą realizujesz: o historii i misji marki, o wartościach i wyróżnikach czy chociażby grupie docelowej. Jeśli jeszcze ich nie znasz, być może potrzebujesz nie tylko identyfikację, lecz także całościowy branding, który pozwoli Ci doprecyzować charakter marki?