Co to jest system identyfikacji wizualnej?

Opublikowany: 29.04.2021 / Mateusz

system identyfikacji wizualnej przykład

Do niedawna w świecie marketingu i biznesu funkcjonowało przekonanie o tym, że identyfikacja wizualna marki zamyka się w logo i kolorach firmy, ewentualnie – w drodze wyjątku – może zahaczyć o typografię. Wraz ze wzrostem znaczenia brandingu i konieczności wyróżnienia się na przesyconym rynku, system identyfikacji wizualnej firmy zyskał mocno na znaczeniu. Czym jest tzw. Corporate Identity (CI) i jak zbudować od podstaw identyfikację wizualną Twojej marki?

Spis treści
  • System identyfikacji wizualnej firmy - wszystko, co musisz wiedzieć na początku
  • Co wchodzi w skład systemu identyfikacji wizualnej?
  • Co cechuje dobry system identyfikacji wizualnej? Przykłady

System identyfikacji wizualnej firmy – wszystko, co musisz wiedzieć na początku

System identyfikacji wizualnej to w największym skrócie bardzo konkretny, najlepiej skodyfikowany zbiór procedur, znaków graficznych i symboli związanych z marką. W nieco szerszej perspektywie to także wszelkiego rodzaju cechy charakterystyczne firmy, jej kultura organizacyjna oraz inne elementy pozawizualne, takie jak misja czy cele marki wpływające na to, jak wygląda strona estetyczna i reprezentacyjna danego przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest, by projektując system identyfikacji wizualnej pamiętać, że to nie tylko logo i papier firmowy zaprojektowane gdzieś na boku, po godzinach, a naprawdę złożony i ważny zbiór informacji, który w przyszłości pozwoli marce wyróżnić się wśród konkurencji i zbudować jednolity wizerunek dający możliwość przyciągnięcia konkretnej grupy klientów. 

Co wchodzi w skład systemu identyfikacji wizualnej?

System identyfikacji wizualnej firmy, nazywany czasem także systemem tożsamości, można podzielić na elementy wizualne i pozawizualne, spośród których najważniejsze to:

Elementy wizualne

  • symbol firmy, czyli logo lub logotyp;
  • hasło przewodnie firmy, charakterystyczny slogan;
  • paleta kolorystyczna wykorzystywana zarówno w materiałach promocyjnych, na stronie, jak i w siedzibie firmy (biurze, sklepie);
  • typografia – zbiór rozmiarów i krojów pisma (także ich połączeń) służących m.in. do komponowania wszelkiego rodzaju druków firmowych czy obecny w logotypie; 
  • dress code pracowników;
  • materiały marketingowe, w tym ulotki, plakaty, billboardy czy gadżety;
  • jeśli identyfikacja dotyczy produktu, to także wygląd opakowań czy ekspozycja na półkach.

Elementy pozawizualne

  • formuły kontaktu z klientami, sposób ich obsługi oraz rodzaj komunikacji,
  • tzw. tone of voice, czyli to,  jakim językiem będzie posługiwać się marka w mediach społecznościowych, na swojej stronie itp.,
  • w lokalach także muzyka i charakterystyczne zapachy (na przykład w sklepach, salonach urody).

Co cechuje dobry system identyfikacji wizualnej? Przykłady

Jeśli szukasz źródła pokazującego, jak powinien wyglądać poprawnie stworzony system identyfikacji wizualnej firmy, przykłady powstałych już projektów często przychodzą z pomocą. Na ich podstawie można zobaczyć, jak różnorodne mogą być identyfikacje wizualne, a jednak najczęściej łączy je kilka cech wspólnych, takich jak:

  • współgranie części wizualnej z misją marki;
  • unikalność, oryginalność, oparcie na elementach wyróżniających;
  • trafność w określeniu grupy docelowej, dzięki czemu identyfikacja wywołuje pozytywne odczucia u potencjalnych Klientów;
  • przejrzystość i prostota, które pozwalają łatwo zapamiętać i przede wszystkim odróżnić system identyfikacji wizualnej marki od innych.

Często ciekawe systemy identyfikacji wizualnej to przykłady placówek państwowych, które przechodzą rebranding po latach posługiwania się tradycyjną, podstawową identyfikacją (np. nowoczesny system Muzeum Narodowego w Warszawie). W ROXX powstały identyfikacje wizualne dla takich marek jak Nowoczesna Stodoła, Na Osi czy Glinik.

Tworzenie identyfikacji wizualnej to proces wymagający współpracy specjalistów do spraw brandingu, projektantów graficznych, a przede wszystkim pracowników firmy. Jeśli rozważasz takie działania w obrębie swojej działalności i nie wiesz, od czego zacząć, pomyśl najpierw o strategii, którą realizujesz: o historii i misji marki, o wartościach i wyróżnikach czy chociażby grupie docelowej. Jeśli jeszcze ich nie znasz, być może potrzebujesz nie tylko identyfikację, lecz także całościowy branding, który pozwoli Ci doprecyzować charakter marki?