Jak wygląda współpraca z agencją reklamową i jak ją wybrać?

Opublikowany: 20.07.2022 / Mateusz

pexels-the-coach-space-2977581

Pierwsza współpraca z agencją reklamową to często liczne niewiadome. Jak wygląda ofertowanie, co może zaproponować Ci taka firma, czy outsourcing promocji i działań marketingowych jest skuteczny i bezpieczny? Jak będziecie mierzyć efekty, kto będzie za co odpowiedzialny i skąd agencja ma wiedzieć, czego właściwie oczekujesz? Mamy spore doświadczenie w całym procesie – opowiemy Ci o tym, co powinieneś wiedzieć zaczynając współpracę, oraz jak wybrać agencję reklamową do współpracy. 

Współpraca z agencją reklamową – co powinieneś o niej wiedzieć na starcie?

Każda agencja reklamowa współpracę z klientem może organizować na bardzo różne sposoby. Wiele zależy od tego, w jakich obszarach będziecie razem pracować – wyłącznie nad stroną internetową nowego projektu czy może nad całym brandingiem? A może w ogóle nie jesteś pewien, w czym agencja może Ci pomóc i chcesz zorientować się, jakie są możliwości? Niektóre z aspektów, w jakich może wesprzeć cię marketingowo taka firma, to:

  • określenie lub zaktualizowanie Twojej grupy docelowej, czyli osób, do których powinieneś kierować swoją komunikację;
  • audyt dotychczas prowadzonych działań reklamowych i ocena aktualnej pozycji firmy;
  • pełna kreacja brandingowa marki, w tym logo, kolory, ton komunikacji, misja firmy;
  • stworzenie strony internetowej firmy, promocyjnego landing page’a czy grafik na banner reklamowy (często także innych kreacji graficznych, np. treści wideo, animacji itp.);
  • wybranie najbardziej wartościowych dla Twojej firmy kanałów komunikacji;
  • określenie celów marketingowych firmy;
  • prowadzenie kont w social mediach.

Jak najczęściej wygląda proces współpracy z agencją?

  1. Wzajemne poznanie się / briefing – najczęściej współpraca zaczyna się od przesłania przez agencję briefu lub długiej rozmowy z klientem na temat oczekiwań, działań, problemów, wyzwań czy celów. Już wcześniej możesz przygotować odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące Twojej działalności, np. proponowanych usług, grupy docelowej (jeśli jest znana), celów biznesowych, wartości marki.
  2. Analiza dotychczasowych działań – w zależności od współpracy, jaką zamierzacie podjąć, przychodzi teraz czas na audyt tego, co już istnieje. Jeśli na przykład celem będzie budowanie marki, agencja musi wiedzieć, w jakim punkcie aktualnie jest Twoja firma. Jakie działania były prowadzone? W jakich obszarach? Za pośrednictwem jakich kanałów? Czy znasz swoją grupę docelową tak dobrze jak myślisz? Za to gdy celem będzie odświeżenie strony internetowej, na warsztat zostanie wzięta Twoja dotychczasowa witryna. Jak wygląda pod kątem UX? Co z jej spójnością czy stroną graficzną? Jak oddaje osobowość marki, czy potencjalny klient ma odpowiednie odczucia przeglądając Twoja ofertę? Opcji jest bardzo wiele. Najprościej mówiąc ten etap to analiza tego, co już było, która pozwoli przygotować grunt pod to, co nadejdzie.
  3. Przedstawienie pomysłu na rozwój i wspólne dyskusje – po audycie i rozmowie z klientem rozpoczyna się prawdziwa współpraca. Agencja reklamowa przedstawia swoje pomysły na rozwój firmy, plan działań, często także harmonogram (lub termin jego nadesłania), omawiacie szczegóły i wymieniacie swoje opinie. Nie musisz zgadzać się na wszystko, ale często warto zaufać specjalistom.
  4. Praca nad określonymi wcześniej celami – czas na właściwą pracę: specjaliści z agencji reklamowej będą działać zgodnie z ustalonym planem, pomagając Twojej firmie wspiąć się na wyżyny i osiągnąć założone cele. W Roxx Media dbamy o regularny kontakt, raportujemy działania i wymieniamy pomysły z klientem.

Jak wybrać agencję reklamową do współpracy – 7 praktycznych porad

  1. Określ, jakie masz cele biznesowe.
  2. Zastanów się nad swoim budżetem na reklamę – pamiętaj, że reklama to inwestycja.
  3. Sprawdź dotychczasowe projekty i realizacje agencji. Powinieneś znaleźć je na ich stronie internetowej, na przykład my nasze ulubione projekty zamieściliśmy w zakładce Realizacje.
  4. Zweryfikuj, czy agencja oferuje usługi, których potrzebujesz, np. branding, kreacje graficzne, kampanie reklamowe.
  5. Porozmawiaj o swoich oczekiwaniach z agencją, zanim podpiszecie umowę.
  6. Przeczytaj opinie i referencje – często o tym, jaką agencję reklamową wybrać, pomagają zdecydować komentarze innych, którzy już skorzystali z podobnych usług.
  7. Sprawdź, czy styl pracy danej agencji Ci odpowiada.