Opakowanie produktu a wizerunek marki

Opublikowany: 15.12.2022 / Mateusz

wpływ opakowania na wizerunek marki

Gdy sam produkt już jest gotowy, wydaje się, że wszystko, co najważniejsze, już za Tobą. Nic bardziej mylnego – w końcu klient nie od razu zapozna się z jego zaletami, musi najpierw w ogóle go dostrzec. A żeby tak się stało, musisz wykorzystać ten ułamek sekundy, który masz, aby go zainteresować. Właśnie dlatego wpływ opakowania na wizerunek marki i w ogóle na zainteresowanie produktem jest tak znaczący – bez dobrego nawet najlepszy product development i świetna kampania marketingowa nie będą w stanie sprzedać towaru. Dlaczego tak się dzieje? I co zrobić, żeby Twój produkt lśnił na półce?

Opakowanie produktu a wizerunek marki – od designu po branding

Niezależnie od tego, czy Twój produkt ma stać wśród setek innych na sklepowej półce, czy znajdzie się na wirtualnych wieszakach w e-commerce, musi dobrze wyglądać. Współcześnie klient ma naprawdę ogromne oczekiwania względem produktów, które go interesują, przede wszystkim ze względu na dużą konkurencję rynkową. Kiedy ma do wyboru pięć kremów do twarzy o niemal identycznym składzie, co ma pokierować jego uwagą, jeśli nie estetyka? Dlatego projektowanie opakowań będzie bardzo istotnym elementem Twojego brandingu.

Ale w końcu nie o samo piękno chodzi – to, jak opakowania wpływają na kreowanie wizerunku marki, jest dużo bardziej złożonym procesem. Przyjrzyjmy się temu, jakie funkcje spełnia opakowanie produktu we współczesnym świecie.

Zdobycie uwagi klienta

Jeśli Twoja marka ma wyróżnić się na tle innych, musisz zacząć od najważniejszego – przykucia uwagi. Kiedy potencjalny klient skanuje wzrokiem sklepową półkę lub stronę internetową, ma do wyboru dziesiątki, jeśli nie setki podobnych produktów. Żeby Cię zauważył, musisz się wyróżnić – dokładnie tak samo jak w brandingu. Twoje opakowanie ma za Ciebie mówić, ma pokazać klientowi, co oferujesz jako marka, i obiecać mu lifestyle, którego oczekuje.

Komunikacja i budowanie relacji

Tak, wpływ opakowania na wizerunek marki jest na tyle istotny, że obejmuje nawet budowanie relacji z klientami i prowadzenie z nimi komunikacji! Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko słowa – mnóstwo podprogowych informacji możesz zawrzeć w samej szacie graficznej. Przyjrzyjmy się nawet samym kolorom w komunikacji: żywe, nasycone kolory wskażą na energetyczny brand, podczas gdy biel i minimalistyczny projekt obiecują klientowi zrównoważone doświadczenie, a czerń i złoto będą zwiastunem elegancji.

A to jeszcze nie wszystko – opakowanie to także funkcjonalność. Szczególnie jeśli dana marka oferuje produkty codziennego użytku, pozytywne doświadczenie będzie jasnym komunikatem dla klienta, że brand doskonale wie, co robi, i rozumie jego potrzeby. To z kolei wpłynie na relacje i zacieśnienie więzi z marką, a nawet lojalność wobec niej. Za to przeciekający kartonik, rozrywająca się folia czy pstrokaty design produktu luksusowego będą działały mocno na niekorzyść brandu.

Kreowanie konkretnego wizerunku

Czasem priorytetem będzie zastosowanie ekologicznych opakowań (i koniecznie ekologicznych wypełniaczy do kartonów czy papierowych taśm zamiast folii bąbelkowej oraz plastiku), a czasem pokazanie, że to klient jest w centrum zainteresowania, szczególnie w przypadku marek premium. Wszystko zależy od tego, kto jest częścią Twojej grupy docelowej, jakie ma potrzeby, oraz jak ty możesz na nie odpowiedzieć. Jak opakowania wpływają na kreowanie wizerunku marki? Na przykład udowadniając, że świetnie rozumiesz oczekiwania swoich odbiorców.

opakowanie produktu a wizerunek marki

Opakowanie produktu a wizerunek marki. Jak sprawdzić, co działa?

Nie zawsze musisz polegać na domysłach, wręcz przeciwnie – im więcej twardych danych pozyskasz, tym lepiej. W świecie brandingu i przy działaniach takich jak tworzenie identyfikacji wizualnej marki istnieją badania, które pozwalają na sprawdzenie, jak klienci reagują na pewne bodźce – na przykład widok opakowania produktu. Do Twojej dyspozycji pozostają takie działania jak: badanie rynku, okulografia, eksperymenty czy ankiety.