Porzucone koszyki – co to jest? Jak sobie z nimi radzić w różnych CMS

Opublikowany: 30.06.2021 / Mateusz

shop_cover

Nie ma sklepu internetowego, który nie spotkał się z problemem porzuconych koszyków. Pewien odsetek rezygnujących klientów jest całkowicie normalnym zjawiskiem, jednak jeśli sytuacja wydaje Ci się niepokojąca albo sądzisz, że znacząco wpływa na wyniki sprzedaży Twojego e-commerce, koniecznie zapoznaj się z tematem porzuconych koszyków i dowiedz się, jak im zaradzić.

Spis treści
  • Porzucone koszyki - co to jest?
  • Dlaczego klienci porzucają koszyki?
  • Co zrobić, jeśli klienci porzucają koszyk
  • A co jeśli jest już za późno? Remarketing
  • Porzucone koszyki w sklepie internetowym - jak sobie z nimi radzić na poszczególnych platformach?

Porzucone koszyki – co to jest?

Na początku warto zdefiniować, czym są porzucone koszyki w sklepie internetowym. To sytuacja, która występuje, gdy użytkownik po dodaniu produktów do koszyka nie finalizuje transakcji. Większość platform CMS odnotowuje takie sytuacje i pozwala nimi zarządzać na różne sposoby. Warto najpierw znaleźć przyczynę, nie tylko szukać rozwiązań dla pojedynczych przypadków.

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Najczęściej przyczyną porzucenia koszyka jest znalezienie lepszej oferty w sieci, dodatkowe koszty ujawnione dopiero w trakcie realizacji zamówienia (np. wysokie koszty wysyłki lub koszt obsługi płatności online), brak preferowanej metody płatności i dostawy. Klienci wskazują także na problemy techniczne i długi lub nieczytelny proces zakupowy.

Co zrobić, jeśli klienci porzucają koszyk

  • Sprawdź swój proces zakupowy. Z pomocą przyjdzie tu Google Analytics. Źle skonstruowany proces zakupowy potrafi skutecznie odstraszyć Klientów. Przeanalizuj, na którym etapie użytkownicy opuszczają sklep i zdiagnozuj ewentualne problemy (np. niedziałający formularz).
  • Zadbaj o nowoczesne formy płatności. Przelew tradycyjny może odstraszać, dla Klienta oznacza także wolniejszą realizację zamówienia. Pamiętaj, by w sklepie zapewnić jak najwięcej sposobów płatności, takich jak Przelewy24, karta czy Blik.
  • Więcej opcji dostawy w rozsądnych cenach. Punkty odbioru, paczkomaty, odbiór osobisty, poczta i wszelkie tańsze opcje dostawy z pewnością zachęcą klientów. Rozważ także darmową dostawę od pewnego progu zakupowego.

Wprowadź ograniczone czasowo oferty. Użytkownicy mają często problem z decyzyjnością, dlatego oferty, które wygasają po kilku godzinach czy dniu często przyspieszają zakup. Wprowadź wyprzedaże i bony ważne do północy, rozważ dni darmowej dostawy i tym podobne.

A co jeśli jest już za późno? Remarketing 

Jeśli jest za późno, by zapobiegać, i chcesz odzyskać Klientów, którzy porzucili koszyki, zastosuj remarketing. Możesz wyświetlać reklamy konkretnych produktów lub zachętę do powrotu do sklepu tym osobom, które już wcześniej odwiedziły Twój sklep, a czasem nawet dokładnie tym, które porzuciły koszyk.

Porzucone koszyki w sklepie internetowym – jak sobie z nimi radzić na poszczególnych platformach?

WooCommerce

WordPress oferuje bogactwo wtyczek, które mogą pomóc Ci w naprawie porzuconych koszyków. WooCommerce sklepu warto wyposażyć w dodatkowe wtyczki usprawniające dostawę i płatności, takie jak Flexible Shipping for WooCommerce (łączy większość popularnych metod dostawy) oraz Dotpay, PayU, Przelewy24 czy Tpay dla WooCommerce. Oprócz tego możesz prowadzić tu nowoczesny remarketing i podglądać porzucone koszyki.

Shoper

Platforma ta pozwala na podgląd porzuconych koszyków. Shoper zapamiętuje szczegóły koszyków na 7 dni, a wśród zachowanych danych: IP urządzenia, ID i nazwę produktów, liczbę sztuk produktów, kwotę zamówienia, czas, jaki minął od ostatniej aktywności, a w przypadku zarejestrowanego użytkownika także adres e-mail lub imię i nazwisko. Z panelem Shopera możesz prowadzić remarketing na Facebooku albo zarządzać wysyłką e-maili do klientów.

Shoplo

W panelu tego CMS wystarczy kliknąć na listę zamówień i przejść do sekcji “Porzucone koszyki”. Shoplo umożliwia podgląd daty porzucenia koszyka, adres e-mail Klienta oraz wybrany przez niego sposób płatności i formę dostawy jaką wybrał. Możesz wysłać wiadomość z przypomnieniem o niedokończonych zakupach, a nawet zautomatyzować cały proces bez dodatkowych wtyczek.

PrestaShop

Tutaj mogą zainteresować Cię moduły do remarketingu i porzuconych koszyków dla PrestaShop, takie jak Abandoned Cart czy Abandoned Cart Reminder. Jeśli prowadzisz e-mail marketing np. za pomocą Freshmail czy Mailchimp, wtyczki tych marek pozwolą Ci wysłać spersonalizowane maile do osób, które porzuciły koszyk.

Przeczytaj też więcej o podstawach marketingu internetowgo.